‘Delicatessen’ catalanes a Austràlia

SPANISH ORGANIK IMPORTA PRODUCTES GOURMET, ECOLÒGICS I CATALANS ALS ANTÍPODES PER A UN PÚBLIC SELECTE

«
Com podem unir Catalunya amb els antípodes fent el que més ens agrada?». Això és el que es van preguntar Cristina Gimenez, catalana, i Damien Lipp, australià, quan es van conèixer ara fa vuit anys a Barcelona. «La idea era crear un negoci que ens permetés importar i exportar aliments de qualitat entre tots dos països», explica la parella. Per tant, seguint la seva pròpia filosofia de vida, basada en l’ecologisme, Cristina i Damien van crear l’empresa Spanish Organik.

Tot i que la idea original es basava a importar gènere australià a Catalunya i viceversa, de moment han començat obrint la seu a Melbourne, capital de l’estat de Victòria, per importar productes alimentaris gourmet, orgànics i catalans. Bàsicament es tracta de cava, vi, oli i derivats –tot ecològic–, ja que, amb tants quilòmetres pel mig, no es poden arriscar amb mercaderia perible. «Omplir un contenidor i portar-lo aquí costa molt d’esforç, diners i temps. Per això hem de seleccionar bé el que hi fiquem», matisen.

L’empresa és jove però la seva creació està lligada al negoci familiar de Damien, Dindas Austràlia, que ja va obrir mercat a Catalunya amb la venda d’un innovador sistema d’emmagatzematge fa prop de quinze anys. D’aquesta manera, Spanish Organik utilitza els diferents magatzems que té l’empresa australiana al llarg dels diferents estats per guardar els productes que arriben per mar en contenidors. El primer va arribar el gener passat, amb prop de 10.000 ampolles, però van tenir tant d’èxit que el juliol van encarregar-ne un altre. A més, com que doblen les vendes cada mes, ja estan pensant en el tercer contenidor i estudiant possibilitats per comprar-ne un en comptes de llogar-lo. «Però això serà quan també venguem productes australians a Catalunya, de manera que puguem aprofitar el viatge d’anada i de tornada», puntualitza la parella.

FILOSOFIA DE VIDA. Cristina i Damien són vegetarians; per això s’han centrat en aliments ecològics i d’origen vegetal tot adaptant una filosofia de vida personal al negoci que han creat. «Però això no s’ha de confondre amb ser hippy», bromeja la Cristina, «perquè es tracta de productes gourmet amb un preu elevat que no tothom es pot permetre».

La seu a Melbourne tampoc no és casualitat. Es tracta de la capital gastronòmica d’Austràlia per excel·lència, on la gent gaudeix de la varietat i s’arrisca amb la novetat. «El públic aprecia la diferència; és cosmopolita i obert. Parlem d’un país d’immigrants on, si tens orígens australians, només pots ser aborigen! Val a dir que el nivell de vida és alt i que, per tant, la població es pot permetre sopar fora més d’un cop a la setmana», apunta Damien. En aquests moments, dels 150 punts distribuïdors de venda, cent són a Melbourne. Això els ha permès obrir mercat a Sydney o a l’estat de Queensland, on la gent d’aquestes grans ciutats estiueja.

PIONERS. Tot i tenir competència en el món gourmet, Spanish Organik es pot considerar una empresa innovadora ja que també inclou l’ecologisme als productes que importa. Tenen l’exclusivitat de treballar amb l’únic cava orgànic que existeix tant a Espanya com a Austràlia. A més, Cristina i Damien aporten un valor afegit que poques companyies mantenen avui dia: el tracte humà. No és estrany que parlin un cop per setmana mitjançant l’Skype amb els proveïdors catalans. «Fins i tot els portem bumerangs i altres records quan viatgem a Catalunya, com si fossin família», exclamen.

Els començaments, però, acostumen a ser difícils. «Al principi, aquests mateixos proveïdors desconfiaven d’un país tan gran com tot Europa junta però amb la meitat de població que a l’Estat espanyol. No veien mercat enlloc! Tot i això, van confiar en nosaltres i en poc temps han vist que teníem raó: aquí hi ha un públic selecte i fidel que aprecia la qualitat», afirma la parella.

Com que un producte ecològic de qualitat no se’l pot permetre tothom, l’empresa intenta eliminar intermediaris. Per això ja han demanat la llicència per vendre directament a través d’Internet. «Volem mantenir relacions personals amb els clients, a qui agrada sentir les nostres històries. Com, per exemple, que l’olivera que dóna l’oli ecològic que està comprant té el doble d’anys d’història que el seu país», explica la parella. En un futur pròxim ampliaran la gamma de productes. De fet, ja estan en negociacions per importar aigua, cervesa i confitures. Això sí: sempre delicatessen i ecològiques.

Sara Bosch Brinques
Melbourne (Austràlia)
Article publicat a "Dossier Econòmic", 27/09/2008 - 03/10/2008

Comentarios

Anónimo ha dicho que…
ñam ñam! Quan has dit que hem quedat amb ells per fer cata de productes?
(^o^) ha dicho que…
y ha que hora hemos kedao al final para la cata esa?

(^o^)

Entradas populares